Informacja dla Sygnalistów

INFORMACJA

dla sygnalistów o zasadach ochrony danych osobowych - umieszczana na stronach BIP (na podstawie art. 48 ust. 1 pkt. 6 ustawy o ochronie sygnalistów)

  1. Ochrona poufności

Administrator zapewnia, że dostęp do danych osobowych sygnalisty uzyskują tylko osoby upoważnione.

  1. Zgoda na ujawnienie tożsamości

Sygnalista może wyrazić zgodę na ujawnienie danych osobowych umożliwiających ustalenie jego tożsamości. W przypadku wyrażenia zgody przez sygnalistę, administrator będzie informował osoby wskazane w zgłoszeniu o podaniu ich danych przez sygnalistę (w ramach realizacji obowiązku informacyjnego z art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.) - dalej RODO lub w ramach realizacji przez te osoby prawa dostępu do danych osobowych).

  1. Wyjątek dotyczący zgody

Zgoda sygnalisty nie jest wymagana w sytuacji, gdy ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa w związku z postępowaniami wyjaśniającymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postępowaniami przygotowawczymi lub sądowymi prowadzonymi przez sądy, w tym w celu zagwarantowania prawa do obrony przysługującego osobie, której dotyczy zgłoszenie.

Przed takim ujawnieniem danych osobowych sygnalisty, właściwy organ publiczny lub właściwy sąd powiadamia o tym sygnalistę, przesyłając w postaci papierowej lub elektronicznej wyjaśnienie powodów ujawnienia jego danych osobowych, chyba że takie powiadomienie zagrozi postępowaniu wyjaśniającemu lub postępowaniu przygotowawczemu, lub sądowemu.

  1. Niezbędność i minimalizacja

Podmiot publiczny przetwarza dane osobowe w minimalnym zakresie, tj. niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego.

  1. Przechowywanie i usuwanie danych

Podmiot prawny przechowuje dane osobowe, które przetwarza w związku z przyjęciem zgłoszenia lub podjęciem działań następczych oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie zewnętrzne do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych lub zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami. Po tym czasie dane osobowe są usuwane, chyba że dokumenty związane ze zgłoszeniem stanowią część akt postępowań przygotowawczych lub spraw sądowych lub sądowo-administracyjnych.

Administrator zbiera tylko dane niezbędne. Dane niemające znaczenia dla zgłoszenia, nie są zbierane. Dane przypadkowo zebrane są niezwłocznie usuwane, nie później niż do upływu 14 dni od momentu ustalenia, że nie są niezbędne.

  1. Informowanie osób wskazanych w zgłoszeniu

Administrator informuje osoby wskazane w zgłoszeniu lub osoby, których dotyczy zgłoszenie, na podstawie art. 14 RODO, o zasadach przetwarzania ich danych osobowych, z wyłączeniem informacji o źródle danych osobowych, chyba, że  sygnalista nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 ustawy albo wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie swojej tożsamości.

  1. Ograniczenie w realizacji prawa dostępu do danych osobowych

Administrator realizuje prawo dostępu do danych osobowych osób wskazanych w zgłoszeniu lub osób, których dotyczy zgłoszenie, z wyłączeniem informacji o źródle danych osobowych, chyba, że e sygnalista nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 ustawy albo wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie swojej tożsamości.

  1. Przechowywanie danych osobowych w zakresie zgłoszeń zewnętrznych

Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia zewnętrznego oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem są przechowywane przez Rzecznika Praw Obywatelskich przez okres 12 miesięcy po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie zewnętrzne do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych. Po tym czasie dane osobowe są usuwane, chyba że dokumenty związane ze zgłoszeniem stanowią część akt postępowań przygotowawczych lub spraw sądowych lub sądowo-administracyjnych.

  1. Zasady ochrony danych osobowych

Administrator zapewnia, że dane osobowe będą:

  1. przetwarzane zgodnie z prawem, rzetelnie i przejrzyście (zasada zgodności z prawem, rzetelności i przejrzystości z art. 5 ust. 1 lit. a) RODO,
  2. zbierane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i nieprzetwarzane dalej w sposób niezgodny z tymi celami (zasada ograniczenia celu z art. 5 ust. 1 lit. b) RODO),
  3. adekwatne, stosowne, ograniczone do tego co niezbędne (zasada minimalizacji z art. 5 ust. 1 lit. c) RODO),
  4. prawidłowe i w razie potrzeby uaktualniane (zasada prawidłowości z art. 5 ust. 1 lit. d) RODO),
  5. przechowywane w formie umożliwiającej identyfikację osoby, której dane dotyczą, przez okres nie dłuższy niż niezbędny do celów przetwarzania (zasada prawidłowości z art. 5 ust. 1 lit. e) RODO),
  6. przetwarzane w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych (zasada integralności i poufności z art. 5 ust. 1 lit. f) RODO).
  1. Realizacja obowiązku informacyjnego wobec sygnalisty

Wypełniając obowiązek informacyjny wynikający z art.13 ust.1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych
w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) - dalej RODO, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Burmistrz Miasta Darłowa z siedzibą przy placu Tadeusza Kościuszki 9, 76 – 150 Darłowo. Kontakt e-mail: poczta@darlowo.pl lub tel.  94 355 1200,
  2. W sprawach dotyczących Pani/Pana danych osobowych można kontaktować się
    z Inspektorem Ochrony Danych pod adresem e-mail: iod@darlowo.pl lub pocztą tradycyjną na adres administratora z dopiskiem  „Inspektor Ochrony Danych”.
  3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celach przyjęcia zgłoszenia naruszenia prawa, przekazywania informacji zwrotnych oraz podejmowania działań następczych.
  4. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest niezbędność wypełniania obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze, w myśl postanowień art. 6 ust. 1 lit. c) RODO, w zw. z przepisami Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.
  5. Jeżeli zgłoszenie będzie zawierało dane szczególnych kategorii będziemy je przetwarzali
    w związku  z przepisami  ustawy  o ochronie sygnalistów w oparciu o postanowienia art. 9 ust. 2 lit. g) RODO.
  6. Ochrona tożsamości sygnalisty: Pani/Pana  dane osobowe, nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom (tzn. osobom spoza zespołu  odpowiedzialnego  za  prowadzenie  postępowania  w  zgłoszonej  sprawie), chyba że za Pani/Pana wyraźną zgodą.
  7. Szczególne  przypadki,  gdy  może  dojść  do  ujawnienia  danych:  W  związku 
    z postępowaniami  wyjaśniającymi  prowadzonymi  przez  organy  publiczne  lub postępowaniami przygotowawczymi lub sądowymi prowadzonymi przez sądy, w tym
    w  celu  zagwarantowania  Pani/u  prawa  do  obrony,  może  dojść  do  ujawnienia Pani/Pana  danych,  gdy  takie  działanie  jest  koniecznym  i  proporcjonalnym obowiązkiem  wynikającym  z  przepisów  prawa.  Przed  dokonaniem  takiego ujawnienia,  właściwy  organ  publiczny  lub  właściwy  sąd  powiadomi  Panią/a, przesyłając w postaci papierowej lub elektronicznej wyjaśnienie powodów ujawnienia danych  osobowych.  Powiadomienie  nie  jest  przekazywane,  jeżeli  może  zagrozić postępowaniu wyjaśniającemu lub postępowaniu przygotowawczemu, lub sądowemu.
  8. Administrator  zapewnia  poufność  Pani/a  danych,  w  związku  z  otrzymanym zgłoszeniem. W związku z tym dane mogą być udostępnione jedynie podmiotom uprawnionym  do  tego  na  podstawie  przepisów  prawa.
  9. Dane  osobowe  przetwarzane  w  związku  z  przyjęciem  zgłoszenia  lub  podjęciem działań następczych oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem są przechowywane przez  okres  3  lat  po  zakończeniu  roku  kalendarzowego,  w  którym  przekazano zgłoszenie  lub  zakończono  działania  następcze,  lub  po  zakończeniu  postępowań zainicjowanych  tymi  działaniami.  Dane  osobowe,  które  nie  mają  znaczenia  dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.
  10. Posiada Pani/Pan prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych, a także ich sprostowania (poprawiania). Przysługuje Pani/Panu także prawo do żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do sprzeciwu na przetwarzanie danych, przy czym przysługuje ono jedynie w sytuacji, jeżeli dalsze przetwarzanie nie jest niezbędne do wywiązania się przez Administratora z obowiązku prawnego i nie występują inne nadrzędne prawne podstawy przetwarzania.
  11. W każdym przypadku, w którym uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  12. Podanie danych w zgłoszeniu jest dobrowolne lecz  jest niezbędne do przyjęcia
    i  weryfikacji przez nas zgłoszenia. Zgłoszenia anonimowe nie będą rozpatrywane. Jeśli nie poda Pan/i danych kontaktowych, nie będziemy mogli potwierdzić przyjęcia zgłoszenia oraz informować o przebiegu naszych działań, związanych z tym zgłoszeniem.
  13. Pani/Pana dane nie będą udostępnione do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
  14. Pani/Pana dane nie będą podlegały profilowaniu lub zautomatyzowanemu podejmowaniu   decyzji.
Wytworzył:
Jarosław Byrwa
Udostępnił:
Dominiak Łukasz
(2024-12-24 07:35:15)
Ostatnio zmodyfikował:
Dominiak Łukasz
(2024-12-24 07:35:55)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki