Zezwolenie na przeprowadzenie zbiórki publicznej
Nowe zasady reguluje ustawa z dnia 14 marca 2014 roku o zasadach przeprowadzenia zbiórek publicznych (Dz. U. poz. 498), która obowiązywać będzie od 18 lipca br.
Nowa ustawa dotyczyć będzie tylko takich zbiórek, gdzie nie ma śladów przepływu środków, a darczyńca pozostaje anonimowy.
- Zbiórki elektroniczne – np. przez przelewy - można będzie prowadzić bez żadnych dodatkowych formalności. W tym wypadku przejrzystość i możliwość kontroli zapewniona jest dzięki technologii (przepływ pieniędzy jest rejestrowany).
- W przypadku organizowanych w przestrzeni publicznej zbiórek w gotówce i zbiórek darów – wystarczy zgłoszenie.
Przeprowadzenie zbiórki będzie możliwe po wcześniejszym jej zgłoszeniu przez organizatora zbiórki i zamieszczeniu informacji o zgłoszeniu przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej na ogólnopolskim elektronicznym portalu zbiórek publicznych ZBIÓRKI.GOV.PL.
Zgłoszenie zbiórki publiczne będzie można dokonać również w formie papierowej, wysyłając formularz pocztą do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
W ciągu maksymalnie 3 lub 7 dni (odpowiednio dla zgłoszeń elektronicznych i papierowych) zgłoszenie pojawi się na portalu – wtedy można zacząć zbiórkę.
Wszystkie potrzebne wzory dokumentów (wzór aktu założycielskiego, zgłoszenie zbiórki, sprawozdania) dotyczące zbiórek publicznych określa Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 9 czerwca 2014 r. (Dz. U. poz. 833).
Więcej na: https://mac.gov.pl/zbiorki