Zbywanie nieruchomości w drodze bezprzetargowej

Zbywanie nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych oraz udziałów w nieruchomościach Gminy Miasto Darłowo w drodze bezprzetargowej

Dotyczy :

  1. Darowizny nieruchomości oraz wnoszenia nieruchomości jako wkładu niepieniężnego do spółek (aport).
  2. Sprzedaży nieruchomości na rzecz jej użytkownika wieczystego.
  3. Sprzedaży nieruchomości na poprawienie warunków zagospodarowania posiadanej nieruchomości.
  4. Sprzedaży nieruchomości na cele publiczne.

Podstawa prawna: ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami ( Dz.U. z 2023 roku, poz. 344 z późń. zm.).

                              Uchwała Nr XV/187/08 Rady Miejskiej w Darłowie z dnia 23 kwietnia 2008 roku w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata,na czas nieokreślony oraz zawierania kolejnych umów ( ze zmianami    Uchwałami Nr XXXV/333/09 z dnia 27.10.2009 roku oraz Nr XII/90/2011 z dnia 27.07.2011 roku).

Wymagane dokumenty :

Osoby ubiegające się o nabycie nieruchomości lub udziałów w nieruchomości winny złożyć pisemny wniosek , a osoby ubiegające się o kupno gruntu lub jego części w drodze bezprzetargowej na polepszenie warunków nieruchomości przyległej winny złożyć wniosek wraz ze wskazaniem terenu ( którego chcą nabyć) na załączonej mapie geodezyjnej oraz uzasadnieniem konieczności nabycia nieruchomości lub jej części na poprawienie warunków posiadanej przez siebie nieruchomości.

Opłaty : brak opłaty skarbowej

Miejsce złożenia dokumentów :

Biuro Obsługi Interesanta Urzędu Miejskiego w Darłowie

albo poprzez Pocztę na adres: Urząd Miejski w Darłowie, ul. Plac tadeusza Kościuszki 9, 76-150 Darłowo

albo poprzez ePUAP  /um_ darlowo/skrytka.

Termin i sposób załatwienia sprawy :

  1. Postępowanie w ww. sprawach wszczyna się na wniosek zainteresowanych, bądź z urzędu. Sprzedaż prawa użytkowania wieczystego w prawo własności może nastąpić na wniosek użytkownika wieczystego, a przy istnieniu wielości użytkowników wieczystych, wniosek powinien zostać złozony przez nich wszystkich, a wprzypadku braku takiej zgody stosuje sięodpowiednio przepisy art. 199 Kodeksu Cywilnego.
  2. Postępowanie o sprzedaż w drodze bezprzetargowej poprzedzone jest być m.in. dokonaniem podziału geodezyjnego- ale tylko w przypadku takiej konieczności, następnie  dokonywana jest wycena- przez uprawnionego biegłego rzeczoznawcę majątkowego, sporządzenie wykazu nieruchomości i jego podanie na okres 21 dni do publicznej wiadomości , a następnie podpisanie protokołu uzgodnień, który stanowić bedzie podstawędozawarcia umowy w formie aktu notarialnego.
  3. Sprawy z zakresu zbywania nieruchomości mają charakter cywilnoprawny. Obowiązujące przepisy nie przewidują wiążących terminów na załatwienie wniosków.

Zasady nabywania nieruchomości na rzecz dotychczasowego użytkownika wieczystego, po zmianach dokonanych ustawą z dnia 26 maja 2023 roku o zmianie ustawy o samorządzie gminnym,ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa, ustawy o gospodarce nieruchomościami,ustawy opodatku od czynności cywilnoprawnych oraz niektórych innych ustaw ( Dz.U. z 2023 roku, poz. 1463).

Sprzedaż nieruchomości gruntowej na rzecz jej użytkownika wieczystego nie może nastapić przed upływem 10 lat pd dnia zawarcia umowy o oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste. Cenę nieruchomości gruntowej niewykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej sprzedawanej jej użytkownikowi wieczystemu,ustala sie jako dwudziestokrtotnosć kwoty stanowiącej iloczyn dotychczasowej stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego oraz wartości nieruchomości gruntowej określonej na dzień zawarcia umowy sprzedaży. Z kolei cene nieruchomości gruntowej wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej, sprzedawanej jej użytkownikowi wieczystemu ,ustala się w wysokości nie niższej niż dwudziestokrotnosć kwoty stanowiącej iloczyn dotychczasowej stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego oraz wartości nieruchomości gruntowej określonej na dzień zawarcia umowy sprzedaży, jednak nie wyższej niż wartość nieruchomości gruntowej określona na dzień zawarcia umowy sprzedaży. Przy sprzedaży nieruchomości wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej stosuje się przepisy o pomocy publicznej ( pomoc de minimis).

Ponadto powyższazmiana wprowadziła do ustawy o gospodarce nieruchomościami dodatkowy zapis dotyczący roszczenia o sprzedaż nieruchomości grintowej na rzecz jej użytkownika wieczystego, na mocy którego użytkownik wieczysty nieruchomości gruntowej w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 26.05.2023 roku ( tytuł ustawy jak wyżej) może wystapić żądaniem sprzedazy tej nieruchomości na jego rzecz, z zastrzeżeniem poniższych przypadków:

- jeżeli nieruchomość została oddana w użytkowanie wieczyste podniu 31 grudnia 1997 roku;

- jeżeli użytkownik wieczysty nie wykonałzobowiązania okreslonego w umowie o oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste;

- w odniesieniu do nieruchomości, połozonych na terenie portów i przystani morskich;

- jeżeli grunt wykorzystywany jest na prowadzenie ogrodu działkowego w rozumieniu ustawy z dnia 13.12.2013 roku o rodzinnych ogrodach działkowych;

- w odniesieniu do nieruchomości gruntowej niezabudowanej.

Podstawa prawna: art. 32, art. 37 ust.2, art. 67, 68, 69 , 69a, 70 oraz działVIa ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami ( Dz.U. z 2023 roku, poz. 344 z późń. zm.)

Tryb odwoławczy :

Nie przewiduje się trybu odwoławczego , gdyż jest to czynność o charakterze cywilnoprawnym i dochodzi do skutku w wyniku złożenia oświadczenia woli przed notariuszem.

Jednostka odpowiedzialna :

Referat Gospodarki Nieruchomościami i Planowania, pok. 27, tel. 94 355 1207.

 

Wytworzył:
Paweł Czubek
Udostępnił:
Chmielecki Grzegorz
(2003-07-23 08:48:10)
Ostatnio zmodyfikował:
Czubek Paweł
(2023-09-15 10:37:31)